Home    Podaruj dokument    Współpraca    O mnie

Reklamy środków na „uniepłodnienie”.

W XIX wieku środki na „uniepłodnienie” nazywano artykułami ochronnymi, gumowymi, „specyalnościami paryskimi”. Pierwsze reklamy tego typu produktów, jakie udało mi się odnaleźć w prasie i w książkach, pochodzą z początku XX wieku.

Poniżej reklama z 1906 roku.

Poniżej reklama też z 1906 roku.

Poniżej reklama z 1932 roku.

Poniżej 1905 rok.

Poniżej reklama pessarium, czyli gumowej wkładki dla pań.

Poniżej pessarium, ilustracja z książki A. Fischer Duckelmann pt. „Kobieta lekarką domową” z 1912 roku.

***

W dawnych czasach do najczęstszych sposobów radzenia sobie z niechcianą ciążą należała aborcja, porzucenie dziecka, ewentualnie oddanie go w „dobre ręce”. W prasie nagminnie ogłaszały się akuszerki polecające dyskretne usługi, tj. przyjęcie brzemiennej kobiety na kilka miesięcy na mieszkanie do pokoju z osobnym wejściem mającym zapewniać anonimowość. Akuszerki takie nie raz za dodatkową opłatą oferowały oddanie dziecka w „dobre ręce”. Na wieki pozostanie tajemnicą, ile z takich niechcianych dzieci trafiało do prawdziwych domów, a ile do przytułków, potem natomiast na ulicę.

Poniżej zwykła reklama już bez usług „specjalnych” z 1899 roku.

Efektem porzucania nieślubnych dzieci celem pozbycia się wstydu była ich bezdomność. Na problem ten nie raz zwracano uwagę w literaturze poświęconej zagadnieniom społecznym.

Agnieszka Lisak